Lyskamm

Přechod hřebene Lyskamm 4527m
Feďa (Písek) + Iva Vítr
29.8.-3.9.2010

Doma číháme na sluneční skulinku v rozsahu aspoň tří dnů. Je štěstí to vychytat. Takže: Ivo, teď hned – je to tam – tři dny slunce.

Furkarpass 2431m

29.8. – 30.8.
Jedeme na noc, prokousáváme se deštěm, slejvákem, v sedle sněžením. Jak jináč, než na letních gumách, je přeci srpen. K ránu nám těžkne oko, trochu i mysl, protože, tam kde právě jsme, je úplně jiné počasí, než mělo být. V Täschi necháváme auto a v zájmu urychlení jedeme vláčkem zubáčkem na Gornergrat 3135m. Fůůůj, tady to funíí. Ještě se vrstevně doteplujeme a valíme směr Monte – Rosa Hütte. Nová chata z dálky vypadá věrně, jako ledyho kostka. Výhled z ní přímo na Matterhorn je úžasný – je mi chrámem - mám pro něj slabost. K večeru mraky odchází, pouští slunce na chvilku dokonat západ a nám svítá naděje na lepší zítřek. Nahoře je 30cm čerstvého, neprošlápnutého sněhu. Moc se mi to nelíbí, protože převýšení 1800m tam a zpět chce jiné podmínky. Nu co, ráno uvidíme.

Utíkééj, ať je teplóó

Vzhůru přes Grenzgletscher

šutroksichtík

Sestup na ledovec

Kostička v dáli = nová Monte Rosa Hütte

Monte Rosa H. - nyní zavřená

Zrealizovaný studentský projekt

31.8.
Ráno je jasno a silný mrazivý vítr. S námi vyráží asi pět dvojic. K ledovci je to 300výškových metrů. Tady připravím lano, nandám mačky a dělá se mi blbě. Jsem zmrzlá, je -10°C, vítr nepolevuje. S obavou, že mě Feďa pošle do…., říkám, že jsou špatné podmínky a já na to dnes nemám sílu. Feďa to cejtí stejně, takže fofrem zpátky do tepla. Za námi se vrací i ostatní. Jsme příšerně utahaný a oba se hroutíme aspoň na dvě hoďky na postel. Dopoledne se vracíme do Täsche k autu. Moc možností na jiný kopec vzhledem k podmínkám nemáme. Přejíždíme na Italskou stranu do Gressoney s úmyslem zkusit aspoň západní vrchol Lyskammu. Večer pizza a po 48h celá noc ve spacáku na P vedle auta – úžasný.

Matterhorn

Taxi v Zermattu

1.9.
V poledne jsme na Rif. Sella. Svítí slunce a my tankujeme na vyhřátém betonu. Večer s námi u stolu sedí gaid – Michal Sekelský. Chce s klientem přejít hřeben Lyskammu, čímž nás nahlodal k témuž úmyslu. Prostě to zkusíme.

R. Sella 3585m, vpravo celý hřeben Lyskammu

2.9.
Vyrážíme kolem 5h a zase funí vítr leďák. Zatím nám to nevadí, ale na hřebeni by to bylo nereálný. Jdeme a já prosím živly o zklidnění. Výšvih na hřeben je ledovou plotnou. Se svítáním se vítr tiší do nehybna a já ani nedutám, aby….. Hřeben je opravdovou 5km dlouhou žiletkou. Říkám si, to snad není možný, tak je možný ještě více. Naprostá soustředěnost, kam noha, co dělá Feďa, nepřestat dýchat, to bylo jediné, co se dalo. Nějaký štandování nepřicházelo v úvahu, jen mazat na krátké lano dopředu. V očích jsem měla fantastické záběry, které se nedaly zrealizovat, tak aspoň něco fotíme z bezpečnějších pozic. Lyskamm nás přijal za nejlepších podmínek a my máme úžasný pocity spokojenosti. Sestupem se otepluje a až u R. Gnifetti pečený ve vlastní šťávě si dopřáváme odpočinku. Pak jen seběhnout k lanovce Indren 3260m. U auta do sandálů, cestou do potoka a nezmar Feďa volant kroutil až do Čech.

Nasvícený Mont Blanc 4807m + Grand Combin 4314m

Sedlo mezi vrcholy Lyskammu

Feďa

Východní hřeben ještě před námi